Fair Play díj 2013: Melyik a zenészek kedvenc fesztiválja?

A Fair Play kezdeményezés jegyében a fesztiválokon fellépő magyar előadókat kérdeztük egész nyáron arról, hogy a kb. harminc kisebb-nagyobb zenei fesztivál közül ők melyiket tartják a legjobbnak, a leginkább zenészbarátnak; hol működik legprofibban a szervezés és a lebonyolítás, hol kapják a legjobb, legkorrektebb bánásmódot a szervezők és a személyzet részéről, stb., egy szóval: hol érvényesül legjobban a zenei Fair Play.



A "Zenészek Kedvenc Fesztiválja" Fair Play Díjat a Hangfoglalás kiállításon Egyedi Péter,
a Fishing On Orfű sajtófőnöke vette át Szűts Lászlótól, a ProArt elnökétől

A FELMÉRÉS MÓDSZERTANA

E-mailben kerestük meg a fesztiválok magyar fellépőit, és elektronikus kérdőívet bocsátottunk rendelkezésükre. A szavazás során lehetőségük volt külön-külön értékelni minden egyes fesztivált (kifejezetten zenei fesztiválokat), ahol játszottak; a különböző tematikus kérdésekre részben pontozással, részben további, hozzáfűzött megjegyzésekkel tudtak válaszolni.

Huszonhárom fesztivál fellépői alkottak véleményt, pontozták a rendezvényeket különböző, adott szempontok alapján, és ezekből a pontszámokból született meg a végeredmény.

A huszonháromból tizennyolc fesztiválra érkezett értékelés, ebből nyolcról mondott véleményt legalább öt előadó, és ezek közül került ki az abszolút győztes.

562 előadó kapott felkérést a szavazásra, közülük kb. 100-an éltek a lehetőséggel. Pontos számot azért nem tudunk, mert nem volt kötelező megadni a zenekar nevét a szavazásnál, így a 106 különböző értékelésből 62 különböző előadóról tudjuk, hogy szavazott (van, aki több fesztiválra is), a többi értékelés név nélkül történt.

EREDMÉNYEK

legalább öt különböző előadó által véleményezett fesztiválok
1. Fishing on Orfű (Orfű) – 90,13%
2. Volt Fesztivál (Sopron) – 88,34%
3. Hegyalja (Tokaj) – 86,97%
4. EFOTT (Zánka) – 84,73%
5. Campus (Debrecen) – 78,62%
6. Rockmaraton (Pécs) – 73,52%
7. SZIN (Szeged) – 70.18%
8. Pannónia (Szántód) – 66,67%

ötnél kevesebb előadó által véleményezett fesztiválok
(a kevesebb beérkezett vélemény miatt az eredmények bizonyára kevésbé reprezentatívak)
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 94,63%
2. Rock Beach (Balatonszemes) – 94,55%
3. Vekeri-tó – 89,7%
4. Alfa (Várpalota) – 88,48%
5. Víz Zene Virág (Tata) – 88,18%
6. Sziget – 81,82%
7. A Nagy Csobbanás (Zánka) – 76,36%
8. Bor-Rock (Verpelét) – 69,1%
9. FEZEN (Székesfehérvár) – 64,85%
10. SZ Feszt (Győr) – elmaradt a zenekar fellépése, az eredmény csak részben értékelhető

átlagos elégedettség a fesztiválok egyes elemeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban
1. színpadmester (87,3%)
2. színpadi beállás/átállás gördülékenysége (86,9%)
3. közönség nyitottsága, érdeklődése (85,8%)
4. hangosítás (84,8%)
5. pontos és korrekt elszámolás (84,4%)
6. biztonsági szolgálat (személy és vagyonvédelem, bejutás, stb.) (83,8%)
7. fények (82,1%)
8. környezet, látványvilág (81,7%)
9. marketing, közönségszervezés (81%)
10. backstage, öltöző (62,9%)
11. ellátás, catering (56,2%)

az egyes kategóriákban legjobb eredményeket elérő, legalább öt fellépő által véleményezett fesztiválok

A. színpadmester (átlag: 87,3%)
1. Volt (Sopron) – 97,6%
2. Campus (Debrecen) – 96,9%
3. Fishing on Orfű (Orfű) – 91,4%
4. Rockmaraton (Pécs) – 85%
5. EFOTT (Zánka) – 84%

B. színpadi beállás/átállás gördülékenysége (átlag: 86,9%)
1. Volt (Sopron) – 95,3%
2. Fishing On Orfű (Orfű) – 94,3%
3. EFOTT (Zánka) - 92%
4. Campus (Debrecen) – 89,4%
5. Hegyalja (Tokaj) – 88%

C. közönség nyitottsága, érdeklődése (átlag: 85,8%)
1. Volt (Sopron) – 98,9%
2. Fishing On Orfű (Orfű) – 92,9%
3. Hegyalja (Tokaj) – 92%
4. EFOTT (Zánka) – 84%
4. SZIN (Szeged) – 84%

D. hangosítás (átlag: 84,8%)
1. Volt (Sopron) - 95,3%
2. Campus (Debrecen) – 94,9%
3. Hegyalja (Tokaj) – 92%
4. Fishing on Orfű (Orfű) – 90%
5. Rockmaraton (Pécs) – 77,5%

E. pontos és korrekt elszámolás (átlag: 84,4%)
1. Hegyalja (Tokaj) – 96%
2. Volt (Sopron) – 95,3 %
3. EFOTT (Zánka) – 92%
4. Fishing on Orfű (Orfű) – 91,4%
5. Campus (Debrecen) – 84,6%

F. biztonsági szolgálat (személy és vagyonvédelem, bejutás, stb.) (átlag: 83,8%)
1. EFOTT (Zánka) – 96%
1. Hegyalja (Tokaj) – 96%
3. Volt (Sopron) – 92,9%
4. Fishing on Orfű (Orfű) – 90%
5. Campus (Debrecen) – 86,2%

G. fények (átlag: 82,1%)
1. Volt (Sopron) – 96,5%
2. Campus (Debrecen) – 89,2%
3. Fishing on Orfű (Orfű) – 88,6%
4. Hegyalja (Tokaj) – 84%
5. Pannonia (Szántód) – 77,3%

H. környezet, látványvilág (átlag: 81,7%)
1. Fishing On Orfű (Orfű) – 100%
2. Volt (Sopron) – 92,9%
3. Hegyaja (Tokaj) – 92%
4. EFOTT (Zánka) – 88%
5. Rockmaraton (Pécs) – 77,5%

I. marketing, közönségszervezés (átlag: 81%)
1. EFOTT (Zánka) – 96%
2. Fishing on Orfű (Orfű) – 94,3%
3. Volt (Sopron) – 92,3%
4. Hegyalja (Tokaj) – 92%
5. Rockmaraton (Pécs) – 82,5%

J. backstage, öltöző (átlag: 62,9%)
1. Fishing on Orfű (Orfű) – 80%
2. Hegyalja (Tokaj) – 76%
2. EFOTT (Zánka) – 76%
4. Volt (Sopron) – 69,4%
5. Campus (Debrecen) – 64,6%

K. ellátás, catering (56,2%)
1. EFOTT (Zánka) – 80%
2. Fishing on Orfű (Orfű) – 78,6%
3. Hegyalja (Tokaj) – 72%
4. SZIN (Szeged) – 60%
5. Campus (Debrecen) – 51,8%

az egyes kategóriákban legjobb eredményeket elérő, ötnél kevesebb fellépő által véleményezett fesztiválok
(a kevesebb beérkezett vélemény miatt az eredmények bizonyára kevésbé reprezentatívak)

A. színpadmester (átlag: 87,3%)
1. Alfa (Várpalota) – 100%
1. Bor-Rock (Verpelét) – 100%
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Vekeri-tó – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%

B. színpadi beállás/átállás gördülékenysége (átlag: 86,9%)
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Sziget – 100%
1. Vekeri-tó – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
5. Alfa (Várpalota) – 93,3%

C. közönség nyitottsága, érdeklődése (átlag: 85,8%)
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
4. SZIN (Szeged) – 84%
5. Nagy Csobbanás (Zánka) – 80%

D. hangosítás (átlag: 84,8%)
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Vekeri-tó – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
5. Alfa (Várpalota) – 93,3%

E. pontos és korrekt elszámolás (átlag: 84,4%)
1. Alfa (Várpalota) – 100%
1. Bor-Rock (Verpelét) – 100%
1. Nagy Csobanás (Zánka) – 100%
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Vekeri-tó – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%

F. biztonsági szolgálat (személy és vagyonvédelem, bejutás, stb.) (átlag: 83,8%)
1. Alfa (Várpalota) – 100%
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
5. Vekeri-tó – 93,3%

G. fények (átlag: 82,1%)
1. Alfa (Várpalota) – 100%
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
1. Vekeri-tó – 100%
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
5. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 90%
5. Sziget – 90%

H. környezet, látványvilág (átlag: 81,7%)
1. Víz Zene Virág (Tata) – 100%
2. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 90%
3. Vekeri-tó –80%
4. Sziget – 80%
5. SZIN (Szeged) – 68%

I. marketing, közönségszervezés (átlag: 81%)
1. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 100%
2. Alfa (Várpalota) – 80%
2. Nagy Csobbanás (Zánka) – 80%
2. Rock Beach (Balatonszemes) – 80%
5. Fezen (Székesfehérvár) – 73,3%

J. backstage, öltöző (átlag: 62,9%)
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
2. Alfa (Várpalota) – 80%
2. Nagy Csobbanás (Zánka) – 80%
2. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 80%
2. Sziget – 80%
2. Vekeri-tó – 80%

K. ellátás, catering (átlag: 56,2%)
1. Rock Beach (Balatonszemes) – 100%
2. Alfa (Várpalota) – 93,3%
3. Vekeri-tó – 86,7%
4. Harley-Davidson Open Road Fest (Alsóörs) – 80%
5. Víz Zene Virág (Tata) – 70%

További adatok, következtetések, konklúziók, megjegyzések, stb.

94 előadó játszhatott annyit a színpadon, amennyit előzetesen ígértek neki, nyolc esetben nem így történt.

Az idén kapott összegért 63 előadó lépne fel jövőre is ugyanazon a fesztiválon, 40-en válaszoltak nemmel.

Arra a kérdésre, hogy „törekedett-e a szervező a jogdíjfelosztáshoz szükséges elhangzási adatok korrekt kezelésére, megküldték-e a műsorközlést az Artisjusnak?” túlnyomó többségben pozitívan nyilatkoztak az előadók. A válaszok egy része alapján valószínűsíthető, hogy néhány esetben maguk a fellépők sincsenek tisztában azzal, hogy saját érdekükben is fontos, hogy erre kellő figyelmet fordítsanak, így válaszaik sem voltak minden esetben következetesek.

A felmérés alapvetően pozitív képet fest a zenészek és a fesztiválszervezők kapcsolatáról. Általános, szinte minden fesztiválra érvényes kifogásokat elsősorban a backstage és a catering területén fogalmaztak meg a zenészek. Van, ahol öltöző egyáltalán nem állt rendelkezésre, máshol saját bevallásuk szerint még egy palackos vizet sem kaptak a színpadra.

Szinte mindenütt magas (80% fölötti) elégedettség jött ki a számlák befogadásával, a kifizetés gördülékenységével kapcsolatban. Ez jó hír arra vonatkozóan, hogy a rendezvények sikeréhez elsődlegesen hozzájáruló zenészek rendezetten megkapják munkájuk ellenértékét. Legalábbis azt, ami az idei megállapodásban szerepelt; érdekes módon ugyanis negyedük-harmaduk saját bevallása szerint az idei összegért jövőre nem lépne már fel ugyanazon a fesztiválon. (Ebben természetesen benne van az a jó néhány előadó is, akik ingyen léptek fel.)

A fesztivál környezetére, látványvilágára vonatkozó kérdésben 100%-os vagy ahhoz nagyon közeli tetszési indexet kapott több fesztivál is (Harley-Davidson Open Road Fest, Víz Zene Virág, Volt, Fishing On Orfű). Persze mindegyiküknél valóban adott a csodás környezet, amit ezek szerint a szervezők jó érzékkel is használnak ki.

Feltűnő, hogy mérete ellenére a Sziget nem szerepel a legalább öt fellépő által véleményezett fesztiválok között. A ma már elsősorban a külföldieket megcélzó, ezért jóval kevesebb hazai előadót felvonultató rendezvény magyar fellépői úgy tűnik, nem éreztek különösebb indíttatást a fesztivál értékelésére. Hasonló a helyzet például a Balaton Sounddal is. Igaz, hogy ez utóbbi fesztivál zömében az elektronikus zenéről szól, így kisebb számban ugyan, de akadtak élő fellépők is, elsősorban a Petőfi Rádió zenei repertoárjában hallhatóak közül, ám láthatóan pont ők azok, akik kevésbé voltak aktívak a fesztiválok értékelésében (sem a Balaton Soundnál, sem más olyan fesztiváloknál, amelyeken közülük sokan és sokszor felléptek). Remélhetőleg ennek oka a nagyfokú elégedettség, ezáltal az építő kritikai észrevételek megfogalmazására való alacsonyabb késztetés.

ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért

▲ Teteje